سبک زندگی

رایحه سازمانی:چگونه رایحه می تواند بر خلق و خو و رفتار افراد تأثیر بگذارد؟

بو حس قدرتمندی است که می تواند به طرق مختلف بر خلق و خو و رفتار افراد تاثیر بگذارد. طبق برخی منابع، رایحه می تواند:

واکنش های عاطفی و خاطرات را تحریک کنید” وقتی چیزی را بو می کنیم، واکنشی را در سیستم لیمبیک ایجاد می کند که می تواند واکنش های احساسی قوی و خاطرات مرتبط با آن رایحه را برانگیزد. به عنوان مثال، بوی شیرینی های تازه پخته شده ممکن است ما را به یاد دوران کودکی خود بیاندازد یا بوی گل رز ممکن است ما را به یاد اولین عشق مان بیاندازد.

بر روحیه و احساسات ما تأثیر بگذارد” رایحه های مختلف بسته به ارتباط شخصی و فرهنگی ما با آنها می توانند تأثیرات متفاوتی بر روحیه و احساسات ما داشته باشند. در آمریکای شمالی و اروپا، رایحه مرکبات به عنوان رایحه های روشن و شاد در نظر گرفته می شود، در حالی که لوندر به عنوان آرامش بخش تلقی می شود. در ژاپن، یاس با خلق و خوی آرام همراه است. در برخی از کشورهای اسلامی از گلاب برای ایجاد آرامش معنوی استفاده می شود.

بر رفتار و عملکرد ما تأثیر بگذارد” رایحه همچنین می تواند بر رفتار و عملکرد ما در موقعیت های مختلف مانند کار، خرید یا تعاملات اجتماعی تأثیر بگذارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که رایحه می تواند توانایی های شناختی مانند حافظه، توجه و خلاقیت را افزایش دهد. برخی از عطرها همچنین می توانند برانگیختگی، انگیزه و اعتماد به نفس را افزایش دهند. به عنوان مثال، نعنا می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد، در حالی که وانیل می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد. رایحه همچنین می‌تواند بر تصمیم‌گیری خرید ما تأثیر بگذارد، زیرا برخی از رایحه‌ها می‌توانند ما را به خرید برخی محصولات یا خدمات افزایش دهند. به عنوان مثال، برخی از خرده فروشان از عطرها برای تأثیرگذاری بر خلق و خو، رفتار و هزینه های مشتریان خود استفاده می کنند.

رایحه یک پدیده جذاب است که شایسته توجه بیشتر روانشناسان و بازاریابان است. این می تواند بینش های جدیدی را در مورد نحوه درک و تعامل ما با جهان اطراف ارائه دهد

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “رایحه سازمانی:چگونه رایحه می تواند بر خلق و خو و رفتار افراد تأثیر بگذارد؟

  1. عاطفه گفت:

    خیلی موضوع باحالیه؛ قبلا شنیده بودم تو کشورهای اروپایی رایحه سازمانی خاصی برای شرکتها و فروشگاههای زنجیره ای طراحی میکنن. یعنی تو ایران کسی میتونه برای شرکت ما که چند شعبه تو جاهای مختلف داره عطر و خوشبوکننده ای انحصاری بسازه که هر کسی به هر کدوم شعبه ها میره دائم این عطر و بو را حس کنه و به برندینگمون کمک کنه؟

    1. s.mirsadeghi گفت:

      بله، شرکت کناد این توانایی رو داره و همین الان هم در حال طراحی رایحه سازمانی برای چند سازمان مختلفه
      برای اطلاعات بیشتر با شماره ثابت شرکت تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم و اطلاعات مورد نیاز و نحوه همکاری بهتون گفته بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *